Meijer Släktförening

Venus 1597 eller 1697?

På 1980-talet ”återfanns” en svartmålad bronsstaty som köpts av en skrothandlare utanför Paris på 1960-talet.
Den skulle enligt tidigare ägare stått på ett slott nära Paris, ”där drottning Kristina tillbringat en natt. ” Statyn en 1,12 m hög Venus, som efter rengöring visade sig i all sin prakt.
Alla experter är överens om att denna gjutning är ett mästerverk. Det finns bara ett eventuellt gjutfel,
som enligt experter skulle ha varit lätt att rätta till.Århundradet på märkningen:
”ME FECIT GERHARDT MEYER HOLMIAE 1597 Den 25 Novembe” (gjuten av Gerhardt Meyer från Stockholm 1597 den 25 Novembe), sista bokstaven i månaden fick inte plats på skylten.
Årtalet 1597 kan tolkas som en felgjuten 6:a och skulle kunna vara 1697
Statyn ägs av antikhandlare Alexander Rudigier i London

TEORI 1597

Slottet måste enligt uteslutningsmetoden vara Chantemesle där drottning Kristina tillbringade en natt 1656.
Enligt den teorin fanns en ”Geraldo Fiamingo” som bevisligen skulle vara Gerhardt Meyer i Florens 1598.
Dokument från Florens arkiv avslöjar att denna staty var en av tre leveranser av diplomatiska presenter som skickades av Ferdinand I från Medici, storhertigen i Toscana, till Henry IV, mellan 1597 och 1600.
Enligt denna teori skulle denna Gerhardt Meyer varit styckgjutare i Stockholm, men övergett staden i slutet av 1500-talet p.g.a. politiska oroligheter.
Han skulle då flyttat till Riga där han hjälpt sin släkting Hans Meyer med bland annat Ljusstaken i S:t Peterskyrkan.

TEORI 1697

En marmorstaty Venus (även Batseba) av italienske konstnären Giambologna togs som krigsbyte av Gustav II Adolf i München 1632.Var den senare hamnat är okänt, men mellan 1735 och 1758 dyker den upp på Åkerö slott där den ”återupptäcktes” på 1970-talet, den finns sedan 1983 på Paul Getty Museum i Los Angeles.
Denna staty skall enligt teorin, trotts avvikelser vara formen till en avgjutning i brons av Gerhardt Meyer 1697.
( han var i Paris 1693-1694 för att lära sig konsten).
Det finns flera gjutningar i olika material från samma form.
En i bly och fyra i gips, alla vitmålade finns på Eriksbergs slott
En i bly på Fredensborgs slott i Danmark,
Det har har även funnits två trädgårdsstatyer på Rosenborgs slott, Danmark,
och en i okänt material på Finspångs slott
Kopparn i statyn är enligt analys från Falu koppargruva som hade ca 2/3 av världsproduktionen fram till 1650-talet.
Enligt Scientific Laboratory of the Museums i Berlin, bekräftat av Oxford Institute, Wantage och kontrollerat av professor Ernst Pernicka, medlem av den österrikiska vetenskapsakademin, vid Center for Archaeometry i Mannheim, är sannolikheten att den är gjuten före 1648 99,7 procent.
Upgiften om ”styckgjutar Meijrar” i Stockholm på 1500-talet kommer från
” Catrine Arvidsson, forskare från Stockholm”

En jämförbar staty (om 1597) såldes 2014 för 28 miljoner dollar

Källor: